Artiklar

F3B-VM i Tjeckien

2009-07-29 13:33 av Joakim Ståhl 

Den här artikeln är resultatet av rapporteringen som Team Sweden gjorde på F3B-VM 2009. Författare var Henrik Carlsson och Joakim Ståhl.

  • Avfärd (onsdag, skriven 13:00)
  • Ankomst på fältet! (torsdag, skriven 17:28)
  • Träningsdag (fredag, skriven lördag 11:37)
  • Förtävling halva dag 1 (lördag, skriven 16:40)
  • Förtävling dag 1, andra halvan (lördag, skriven 10:45)
  • Personliga rekord (söndag, skriven 14:51)
  • VM uppskjutet några timmar (måndag 08:44)
  • Rock’n’roll VM igång (måndag 15:50)
  • Första start uppskjuten (tisdag 08:55)
  • Stokastiska resultat (tisdag 23:01)
  • Snabbrapport (onsdag 17:40)
  • Sammanfattning hittills (torsdag 08:48)
  • Lägesrapport och olycka på fältet (fredag 13:02)
  • Linor, sista speed på G (fredag 14.30)
  • Linor, linor (lördag 12:22)
  • Hemma (torsdag 16.05)

Avfärd

Om några dagar drar F3B-VM igång. Det svenska laget representeras av Joakim Ståhl, Pasi Väisanen, Thomas Johansson, Henrik Carlsson och Jack Björnberg-Krantz.

Utrustade med ett antal Radicals, några gamla Racemachines och Graupner/JR mc-24 med Spektrum 2.4GHz-modul.

 

Vi kommer att hålla er uppdaterade efter bästa förmåga under tävlingens gång. Surfa bara på den här nyheten så kommer senaste infon att vara på plats.

 

I år går VM av stapel in Tjeckien. Resultat uppdateras på arrangörens officiella hemsida:

 

http://www.f3b2009.com/

 

 

Piloter: Thomas Johansson, Joakim Ståhl, Pasi Väisanen. Medhjälpare/Team manager: Jack Björnberg-Krantz, Henrik Carlsson.

 

 

Ankomst på fältet!

 

Resan flöt på helt perfekt.

Thomas och Jocke såg till att göra sig nyttiga och fixa fallskärmar i bilen.

 

På vägen sprang vi på ett perfekt DS-hang som Pasi och Thomas prövar ut.

 

 

Vi har precis kommit fram till fältet. Första intrycket är att det består delvis av gräs men den största biten är avklippt spannmål. Vi har också prövat på serveringen på fältet som ni ser. 

Mike Smith från USA och Jack svingar var sin bägare.
 

 

Träningsdag

Pust! Gårdagens träningsdag var välbehövling och mycket lång. Arrangörerna körde officiell träning av funktionärer, vilket innebar att lag som ville träna kunde anmäla sig och få riktiga distansförutsättningar med motståndare och tutanläggning. Det var otroligt värdefullt för laget att få köra in sig i rollerna och hitta rutinerna. Vi kunde konstatera att vi vinschar bra och att våra starthöjder är klart konkurrenskraftiga. Det var ett antal år sedan det inträffade! Marken är stenhård och det blir lite hasardartat i omstarter. Jocke fick sin krok böjd mot en sten. Det speedträning igår, där Pasi och Jocke var snabbast vilket såklart känns bra inför kommande arrangemang.

 

Jocke och Thomas spanar in vädret på den utlagda mattan vid vinchlinjen.

 

Pasi lastar om.

 

Joe Wurts är en känd profil i segelsammanhang. Här ser vi honom kasta sin F3B-kärra och lyckas faktiskt kurva upp den! Imponerande!

 

Japaner bjuder på tokiga upptåg, precis som på TV!

 

Vårt hotell är superbra och arrangörerna försöker så bra de kan att få till en bra tävling, vi har jättekul!

 

Förtävling halva dag 1

Vi väntar på invigning och det är en paus i Europa Cupen, så vi drämmer iväg lite news.

Innan VM börjar på måndag är det alltså en förtävling lördag-söndag. Den inledande termiken visade sig vara trixig med små blåsor och tunn luft. Flera grupper under förmiddagen svårt att flyga fyllt. Temperaturen är runt 30 grader och himlens termikportar (väldigt kraftiga termikblåsor) öppnar sig ibland. Detta inträffade i en distans, se bild nedan. 

 

På bilden syns poängtavlan efter dagens mest intensiva distans. Signal C syns tyvärr inte men där står det 33 sträckor. Alla fem flög alltså över 30 sträckor! Det har förmodligen aldrig hänt i F3B:s historia.

 

Ett annat fenomen som uppstår är de minitromber som uppstår. Jacks vingfodral är nu ett minne blott då det sögs iväg i en extremt krafig uppvind.

 

Vi har gjort en del missar här och där. Thomas lyckades vi inte flyga 10 minuter med och ramlade ner på 7:29. Jocke tjuvkopplade i en omstart och fick noll poäng i speeden (3 min arbetstid). Thomas var lite för het och gjorde en bomsväng på A. Det ser vi ändock som positivt att han försöker. Jack fick en plump i en distans och åkte dit rejält.

 

Trots detta känns det bra och vi känner att vi har vittring!

Vi andra fyllde i distanserna och Pais hängde med något sånär i speeden.

Vädret är nyckfullt och det gäller att var på hugget när termiken viftar igång, orehört snabbt väder, småblåsor som försvinner, backvind på höjd etc.

 

Om vädret står sig över VM så blir det ett riktigt F3B Rock'n'roll VM.

 

Förtävling dag 1, andra halvan

17:e VM:et är nu invigt. En parad med supersöta små drill-flickor gjorde en glad, något osynkad och väldigt charmerande uppvisning. Inte ett öga var torrt :).

 

 

 

Som om det inte vore nog med dessa små tessor slog organisatörerna på stort med tre ultralätta flygplan *gäsp*. Vi hade hoppats på JAS 39 Gripen som ju Tjeckien faktiskt har investerat i.
Nåväl, de små planen flög till musik, det blev faktiskt ganska fränt, lite från Top Gun etc. Så det blev helt ok till slut.
Vi fick också se en modellflyguppvisning i form av helikopter och jet. Flera i laget hade ej upplevt dessa grenar så det var för dem givande.

 

Europa Cupen fortsatte och termikmomentet i omgång två avklarades. Det gick bra för alla utom Thomas som hade en böjd startkrok som gjorde att modellen tjuvkopplade vid en omstart. Det upptäcktes senare när han landat. Både Thomas och Joakim fick byta startkrokar efter tävlingen, materialutmattning.


Det beror på tjuvkopplingar under hård belastning som då böjer kroken när modellen släpper linan. Jockes krok hade dessutom fått en smäll av en sten, så kroken hade börjat mjukna av återbockning och justering. Hoppas vi slipper fler problem med krokar, hmmm, ska vi be några i SWE skicka ner fler!?!


Jocke och Thomas har använt alltför topp-trimmade makiner, de ska justera ner detta trim till i morgon. Vi kallar det för ”skogstrim”, det funkar i vår tjockare luft men ej i 30 graders tunn luft.

 

Personliga rekord

 

Speeden gick bra för alla.

Jocke drämde till med 14.63 i inte helt perfekt luft. Andreas Herrig flög en knapp minut efteråt och fick ungefär samma tid. Jocke hade lätt fixad minst 1 sek bättre om vi väntat in det vädret.
Jack slog sitt personliga rekord, flög 16.02.

Henrik drämde till med 16.68 också personligt rekord och hade fixat säkert en sekund till om han haft mer ballast. Jorå, han hade i allt han hade.

Thomas putsade sitt rekord med tiden 16.55, fin flygning.
Pasi gjorde en tajt tid på 15.33 i racklig luft.

  

I morse flög vi distansmomentet. Det var en hel del goda lyft som dock blåste bort ganska snabbt och man fick trixa för att hitta en ny blåsa.
Jocke missade två sträckor mot suveräne Andreas Herrig. Dock var inte taktik och flygning så pjåkig. Vi startade ganska sent och Jocke hade en lätt termik-känning ovanför oss (som vanligt) och surfade på den några sträckor. De andra hade ingen speciell luft och Ståhlis började kryssa upp mot vinden före de andra. Men det blev ingen bättre luft och vi landade någon med ett 20-tal sek kvar. De andra fick dock lite surf på slutet.
Jack lyckades bra, förlorade bara två sträckor mot världsmästaren Martin Herrig.
Henrik hann inte ut till det bra vädret som hade drivit iväg långt i sidled och förlorade ett antal sträckor. Thomas fick inte till starten riktigt och hamnade på efterkälken, något tung maskin i dålig luft gjorde flygningen svår.

Pasi hade väder i ca 2 minuter men som drog förbi, de som var uppe först vann.

 

Tävlingen är slut och resultaten finns här:

http://www.f3b2009.com/images/pdf/sp/total.pdf

 

Livet är gott, en Urquell kostar ca 12 kr på Hotellet. På tävlingsplatsen, där vi sttter på bilden, kan man få grillad mat och lämplig dryck. Det är inte synd om oss. Tack alla famlijer  , anhöriga och vänner som släppt i väg oss. Vi har skitkul...


Andreas Böhlen och bröderna Herrig ser riktigt bra ut, speciellt i distanserna. Joe Wurts kan bli en outsider, han flyger på glädje och rolighet och ser fram mot att få tävla. Han ”Loves to fly” och det syns.
 

VM uppskjutet några timmar
Ett sjudundrande oväder drog förbi i natt. Flera av oss hade aldrig sett något liknande. Vi var ute och kollade stormen med amerikanska laget och de var lika uppspelta som vi. Joe Wurts sa hela tiden ”that will do..” när hela himlen lystes upp och blixtar träffade i närheten. Vi gick sedan in för det blev lite väl blixtrigt.

 

Tyska bananläggningen har fått sig en smäll och de reparerar för fullt. RCSS-tältet är ett minne blott, likt de flesta andra. De tält som överlevt bäst var organisatörens fasta tält. Även vår svenska fana som låg i tältet är veck.

 

En bild på förödelsen som inte ger full rättvisa, eftersom tält som har stått här antagligen är några kilometer härifrån.

 

Rock’n’roll VM igång
Efter att ha väntat på att leran torka har det varit en händelserik dag såhär långt. Första momentet var termik där och Jocke och Pasi maxade. Thomas fick linbrott och i omstarten gick linkaget sönder. Vi tejpade ihop klaff och skev och kom upp en halvminut back jämtemot arbetstiden. Eftersom rodrena var tejpade kunde Thomas inte använda broms vid landningen men lyckades göra en 95-landning.

 

Pasi krockade i sin distans på en halvmeters höjd och krasade sönder ena vingen. Vi begärde omflygning där Pasi åkte dit med 2 sträckor mot Martin Herrig. Likt Pasi gick Thomas först och efter lite letande hittade han termik som han kurvade upp sig i under ett par minuter. Distansen flöt på bra och slutade med en sträcka förlust. Jocke kom tyvärr upp något sent i vädret och fick något mindre tid att kurva upp sig innan han gick in i banan. Med lägre ingångshöjd mycket fin flygning är vi nöjda med en förlust på 2 sträckor.

 

Det är alltså inte bara svenskar som numera kurvar innan i distansen! Nu stundar speed och förmodligen några termiker innan vi får ta en Urquell.
 

Första start uppskjuten

Vi väntar på start, det regnar, lervarning igen om regnet håller i sig.
Speeden gick hyfsat för oss. Thomas gjorde en strong insats med en tid 16.93, ”textbook flying”. Pasi hade termikkontakt vid ingång i banan, men det var inte riktigt bra i banan, fick tiden 16.83. Jocke flög i nollväder en 17.34 vilket faktiskt var något bättre än några andra storfräsare i liknande väder.


Termikflygning; Thomas tjuvkopplade och nu var det bråttom, inga mer fadäser här. Vi hann och Thomas fick 9.58/90. Pasi flöt på med 10.01/100 och Jocke drämde till med 1000p med en 10.00/100
 

Jocke helglad med en 10.00 - 100 flygning!

 

Joe Wurts fortsätter att imponera med sin kastteknik. Klart att man ska kasta själv när man flyger.

 

Svenske Team Managern när han fotar bilden ovan på Joe.

 

Nu annonseras preparation time ut för Thomas, vi hörs!

 

Stokastiska resultat
Vi har problem med starthöjderna trots allt. Våra resultat varierar och det beror mest på att vi kommer in med lägre utgångshöjd. Vi har också problem med linbrott. Thomas hade en bra start på gång i speeden men linaset gick av. En något sämre omstart men balanserad speed gav en tid runt 19 sek. Pasi hade dålig starthöjd i sin speed men flög otroligt fint och fick en tid på 15.9 sek.

 

Jocke var sist i speeden och precis då drog ett regnväder in. Tävlingsledningen bestämde att dela upp speeden i tre grupper och alla piloter i den sista gruppen skulle flyga om. Efter stund annonserades i högtalarna att juryn bestämt att inte genomföra grupperingen i speeden. Istället skulle Jocke flyga sin speed som sista man och därmed skulle omgången vara avslutad.

Problemet var att efter regnet dragit förbi hade vinden mojnat och det skulle inte alls vara samma utgångsläge för Jocke som för föregående flygningar. Vi framförde våra synpunkter och efter mycket diskussion som involverat mer eller mindre alla lag på fältet rekommenderade juryn att följa riktlinjena från Team Manager-mötet och gruppen fick flygas om. Med nya rättvisa förhållanden visade Jocke var skåpet ska stå och tog en 1000-poängare med sin speed på 15.09.


Termiken i omgång 3 var extremt kritisk där flera meriterade piloter ramlade ner. Alla svenskar höll måttet och mer eller mindre maxade sina flygningar.
 

Snabbrapport

Vi har mycket att göra och gör en snabbare uppdatering av läget. Jocke åkte tappade fyra sträckor i distansen i omgång fyra. Som vanligt här nere är blåsorna lättflyktiga och vi kom för sent in i vädret. En riktig bomsväng hjälpte inte heller till. Pasi och Thomas får vara nöjda med sina distanser, båda tappade en sträcka.

 

Thomas slog nytt personligt rekord speeden omgång 3, 16.06 sek!

 

Pasi fick med dålig starthöjd och inget speciellt väder till en bra speed på 15.65 sek. Jocke fick okej höjd med inget väder, 16.15 sek.

Omgång fyra inleddes speed igen. Pasi var först upp med hyfsad höjd men med dålig luft, hög 16-speed. Thomas RDS-linkage krånglade igen och han klippte ur två gånger. Till sist fick han upp kärran men med en lös klaff. I den stressade situation gjorde vi en bomsväng på sista B. Med endast en sekund kvar på arbetstiden blev flygtiden till sist runt 25.

 

Sammanfattning hittills
I våra idoga försök att förbättra vår situation är vi nu på det klara med att det mesta sitter i vinschlinorna.. Linor är grejen och tyskarna verkar hittat de rätta. Vi har fel linor helt enkelt, men vi testar det vi har. Nu på morgonen försökte vid med 50 styv. Den har energi, men antagligen ej den båge tyskarna har. Thomas provade nu i termiken men kunde inte bryta ut ordentligt så vi vet ej ännu om den ger något extra.
Pasi fick låna Tyskarnas vinsch mot Böhlen i distansen han vann och det var en helt annan grej än våra. Enklare att vinscha med mer elastisitet och en högre båge i starten fick vi. Kan nämna att vi startat i 90 grader nästan hela VM och det har blåst 4-5 m/s mellan varven. Våra settings i starten verkar vara goda om än har vi haft dem lite för topptrimmade. Thomas och Jocke fortsätter att minska höjdkomp för att kunna flyga ut ordemntligt i sidvinden. EMC linor verkar kunna funka, Schweiz har bra höjder likt andra lag, men vi vet inte riktigt vad för linor de har. Problemet för oss är att nästan alla kan vinscha högre än oss, även om vi täppt till lite mer än i inledningen. Vi har fortsatta problem med linbrott som kostat oss poäng, trots att vi vräker på silikon.
Jocke och Pasi har flyttat fram tungdpunkt i distans och termik för att stabben ska få bättre verkningsgrad.

Vi kämpar på tro inget annat, även om besvikelsen stundom sköljer över oss. Vi lär oss massor.
 

 

Lägesrapport och olycka på fältet
En otäck olycka gav denna paus att skriva. En Crossfire klippte ur i starten och träffade en Australiensare i sidan. Är nu på sjukhus! Vi vet inte hur illa det är dock inget öppet sår.

 

Fortsatta problem med att hänga med i starthöjderna har gett låga resultat. Thomas RDS fortsätter att krångla så han byter modell inför 7:e omgången. Pasi har krockat i distansen igen, vid landning denna gång. Vingen fick repareras med Peter Hubbertz hjälp. Pasi klippte tyvärr senare i en distans ned maskinen så att ett brott i i skarven mellan framkropp och noskon uppstod.


Taktiskt har vi försökt vara stå på, men en del velande mellan blåsor har gett låga poäng. Vädret är oerhört snabbt och lite lotteri för oss som ligger 40-50 m under de bästa (främst tyskarna). Dock finns där andra nationer som får till det, Ryssarna, Schweiz, Australien mm.
Vi försöker nu med 50 linor i ganska hård vind för att försöka chansa. Jocke fick tyvärr linbrott i distansen i 7:e.

 

Förutom bra teknik över lag så är en av anledningarna till tyskarnas stora utdelning i starthöjd att vi startat i sidvind hela VM och med en hel del vind dessutom. Deras lina sträcker ut sig enormt och man får långa vinschtider som då sträcker ut linan. Vi har ingen liknande lina med oss eller vet var man får tag på dem. EMC Speedline 1.18 ser dock hyfsad ut och de som har den kommer ganska högt också.

Dags för ett vinschseminarium i höst!

 

Trots motgångar känner vi oss på gott humör. Det har trots bakslag varit mycket roligt och lärorikt. En kommande satsning måste innehålla att man tränar ihop laget ordentligt innan. Tillsammans med alla som har intresse. Kunnande har vi och hade vi varit uppe på rätt höjder så kan vi slå tyskarna, det känner vi. Vi fixar speedtider i klass med dem från 50 m lägre höjd i mellanår. Distanserna kan vi förbättra, vi har blivit tajtare i svängarna under VM.


Jack har gjort en fin insats som termikläsare och fixat bra luft vid flera tillfällen, kul!


Vi återkommer med bilder snart, glömde kameran på hotellet, sorry!

/ Team SWE

 

Linor, sista speed på G

Austarliensaren är inte mer skadad än att han är på väg till fältet från sjukhuset, phhhuu..., det såg för otäckt ut.

 

Vi har fått köpa EMC 1,18 och 1,28 från Jeroen Smits, Holland. Vi provade dem i termiken och det var en helt annan grej än våra japslinor. Vi ser fram mot avslutande speeden med linor som i alla fall ger något sånär höjd, klart bättre energi än våra, bläää...

 

Martin W har ordnat med Party ute på fältet. Det är för att hedra alla funktionärer som inte kan vara med i morgon på avslutningsfesten. De har gjort ett superjobb nästan helt utan fel.

Martin har beställt ut junkfood och 500 öl. Vi anmälde oss precics nu och Martrin blev orolig om detta skulle räcka, he...

 

Linor, linor

Linor, linor detta VM går till historien som lin-VM:et.
Det vi snappat upp nu är att japanlinornas sammandragningskapacitet minskar om man har dem i vatten. Vi måste testa detta hemma och jämföra. Men helt klart såg våra urkopplingar ut som att planets egna energi var det enda som fanns. Joe Wurts uppfattning om japanlinor var att ”they are dead in water” och vi har pratat en hel del med honom om just detta, han har ju som vi använt dem i ca 10 år.


När vi använde EMC såg det mer normalt ut, alltså kanske 20-30 m under de bästa, inte 50-60m. Vårt problem var att vi fick använda alldeles för tjocka linor och det gjorde att vi ändock blevo frånvinschade (1,35 mm, inte så kul i lättare vind, eller hur…, det var vad vi hade med oss). Jänkarna hade också problem med höjderna och de använde nya EMC. De dök i ofta i kapp fallskärmen och det visar ju också brist på energi. De har nu snappat upp att en EMC batch kan vara feltillverkad, hmmm, man undrar!?! Smaka på denna: Herrigs vinch för vindstilla väder hade den minsta trumdiametern och Bosch-motor, ut och träna… De menar att man måste prova ut vinsch, lina och plan för ett speciellt väder så att det bildar ett startsystem. Inget konstigt i och för sig men det kanske inte riktigt är så vi har gjort.

 

Detta kan vara nå't, börja surfa.

 

De sista speedarna vinschades med nya 1,28 från Jeroen Smits.
Pasi och Jocke hade dock kasst väder. Thomas fick ett prov med 1,18 och det såg inte så pjåkigt ut. Men inte var det i klass med de bästa, bläää…


Nåväl vi hade en mycket trevlig fest och har knutit flera bra kontakter för framtiden.

 

Funktionärerna var lysande under VM:et. Så bra att vi tävlande bildade en korridor som de passerade när de gick från fältet.


/Team SWE

 

 

Hemma

Efter några dagar hemma och med lite avstånd till VM spektaklet så känns det ändock inspirerande trots uteblivna resultat. Nåväl, Pasis 10:e plats är givetvis helt ok! Ehuru beror våra resultat mest på omständigheter utifrån och inte så mycket på oss själva, för vi var helt borta på grund av låga höjder i vinschningen. Dessutom var vädret oerhört snabbt med blåsor som uppstod och försvann med ofta 30 sek intervaller. Vi blev helt knockade om vi inte han få någon del av uppvinden. Rätt plast vid rätt tidpunkt och på rätt avstånd. De flesta av våra konkurrenter kunde spela med någon halv minuts extra tidsintervall på grund av högre höjd och det gjorde våra chanser att kamma hem poäng lämnat mer åt slumpen än ren taktik. Hade de ”tur” så fick de en blåsa till när vi redan var nere eller att de seglade med uppvinden i tidig start och vi ej hann med blåsan från våra mediokra höjder. Snabba ryck krävdes…
Vår taktik blev krampartad och inte alltid så kylig som vi hoppats. Ofta var vi i ett sorts mellanlägen mellan blåsor och sjunk.
Faktum kvarstår, vi var helt borta i vinschningarna. Vi fick slåss för att överleva mot nationer som vi normalt mosar.
Intressant att notera är att hemmavid så upplevde vi bättre resultat med fuktiga linor jämfört med torra. Men i Tjeckien med 10-15 grader varmare temp så kan man anta att molekylkedjorna ändrats till något för oss ofördelaktigt. Vi ska försöka testa detta för att lära oss hur det kan hänga samman.

Vi fick i alla fall uppleva massor, stormkaos med blixtar och dunder, hetta från solen och stundom adrenalin. Besvikelser som i nästa stund byttes mot lite uppgång. Trevliga samtal med vänner från skilda delar av vår planet. Kontakter knöts för framtiden. Trevliga kvällar.

 

VM är häftigt!

 

I mån av intresse hos er som läser detta, är vi några som börjat fundera på ett sorts Lin & Taktik seminarium redan i höst. Presentera det vi snappat upp och ventilera data med er! Syftet är att lära oss mer hur olika samband spelar roll, nya rön om flygteknik och taktik, nya modeller etc.

 

/Joakim vid tangentbordet denna gång
 

Inloggning
SMFF-nr:
Lösenord: