Artiklar

F3J-EM 2011

2011-09-21 21:40 av Magnus Hedlund 

Alpine Cup

På måndag börjar Europamästerskapet - F3J i Bovec, Slovenien.

 

Svensk representant är Lennart Arvidsson (Göteborg),

som har teamat ihop sig med det norska laget. Grundomgångar kommer köras mån-torsdag, finaler fredag.

Redan igår, fredag, startade förtävlingen "Alpine Cup" där medhjälpare och EM-piloter har möjlighet att tävla innan EM börjar.

103 piloter flög fredag/lördag och efter första dagen meddelade Lennart att han låg bra till inför finaldagen. Det hade varit utmanande väder och Lennart använde sin ST-Supra i tävlingen.

En omgång återstod och den har han idag kaklat fast, och därmed väntar finalen. Glädjande är att ytterligare en skandinav gör Lennart sällskap i finalen - Jo Grini.

 

          Lennart Arvidsson

 

Finalflygningarna i förtävlingen är nu avklarade och Lennart kom på 7 plats, strax före Grini, efter en jämn final. Lennart landade 98-99 poäng, men tycker själv att han låg en halv sekund för länge i linan i starten.

 

--------------------------------------------------------------------

Måndag, EM dag 1

Första tävlingsdagen är över och Lennart startade tidigt på morgonen i andra startgrupp. Just morgonflygningarna nere i södra Europa är speciella, det är minimalt med lyft och det handlar om att flyta omkring utan att tappa alltför mycket höjd. Och att verkligen utnyttja det minsta lilla lyft som kan uppbringas.

Efter starten och letande efter bättre luft tycktes det som att några hade hittat det, men när Lennart kom fram dit fanns det inget att jobba på. Det man kan vara säker på när det handlar om denna nivå av tävling är att det alltid är några som håller sig uppe full tid, och med strax över 800 poäng i första omgången för Lennart gäller det att få med sig flytet i morgonflygningarna fortsättningsvis.

Många av de nya F3J flygplan som dykt upp denna säsong är mycket lätta för att kunna hantera denna speciella luft. (Att de dessutom tillåter snabba starter är också en bonus....)

Lennart berättar att han framöver har två omgångar kvar där han startar i morgonens första startgrupp, och en där han startar i andra grupp.

 

Ytterligare två omgångar hanns med idag och där flög Lennart säkert med ca 9:55 i flygtid och 98-99 i landningspoäng. Totalt 997 och 998,7 poäng. -"Flyg till rätt ställe och flyg dit fort när lyft indikeras."

 

Det har varit över 30 grader varmt på fältet och det gäller att få i sig vätska (flera liter) hela tiden. Lennart flyger tillsammans med det norska laget och det är tidtagning/coachning eller löpning som ständigt står på agendan, däremmellan skugga och vila.

 

 

Lennart nämner även att han är mycket nöjd med den "lysande oranga färgen" han har över hela sin vinge. Då flygfältet omges av höga berg, är det inte blå himmel i bakgrunden, utan snarare träd och bergssidor av annan färg, och här syns Supran väldigt bra på långt håll.

 

Efter tävlingens slut idag har Lennart tillbringat tiden (från ca 16.00 och fram till solnedgång) med att trimma in planet för "morgonluft". Tyngdpunkten har åkt fram, men även planets övriga inställningar har justerats ytterligare. Den höga temperaturen gör också att neutraltrimmen ändras då t.ex. stötstänger blir längre.

 

 

Tisdag, EM dag 2

Info från Lennart:
Första morgonrundan avklarad, gick bra,

men väldigt lågt dom sista 3 minuterna. (995,8 poäng).

 

 

 

Lennart startade i första grupp på morgonen.

Injusteringen dagen innan gjorde gott, det bar iväg efter start mot bergen i bakgrunden. Men där var det dålig luft och istället provades

luften i riktning mot en dalgång långt bort. Men även där noll lyft.

Lennnart fick "smyga" tillbaka med 3 andra plan och i närheten av depåtälten fanns en tillstymmelse till lyft. Så de sista dryga två-tre minutrarna av arbetstiden tillbringades på 5-10 meters höjd, svagt kurvandes med 3 andra piloter. Dagens första prövning var lagd till handlingarna.

 

Linorna som Lennart använt hittills är 1.22 mm MegaLine och 1.2 mm HighEnd. Men imorgon kan det bli 1.1 mm som ger en 10 meter extra i starthöjd i gryningen.

Ungefär kl. kvart i 10 börjar det bli mer aktivitet i luften. Vinden ökar då till ca 4 m/s. Det är fortfarande utslagsgivande flygningar på fm och em. Många erfarna piloter ramlar ner när de ligger i en halvbra termikblåsa, väljer att lämna den, för att sedan hamna i kraftigt sjunk.

 

För Lennarts del gick de två avslutande omgångarna väldigt bra!

999,7 poäng i andra och i den sista omgången vann Lennart sin grupp

efter en rejäl kamp mot Eser Kismir och 1000 poäng i fickan.

 

Efter ett restaurangbesök och en bit mat på kvällen är det nya flygningar som gäller imorgon, dag 3.....

 

Onsdag, EM dag 3

Info från Lennart efter första omgången:

-Det gick bra, det blev 1000.

 

Info från Lennart efter andra omgången:

-Ligger nia sammanlagt efter en strykning.

Gjorde en dålig landning i andra, 95 poäng.

Tappade en del där. Bara att kämpa på.

Två flygningar till idag.

----------

Fyra flygningar avklarade idag och Lennart har tagit sig igenom dag 3

med flaggan i topp. Han har tappat i snitt 5 poäng per flygning och det är i nivå med vad som behövs för att behålla positionen i tävlingen.

Landningarna har inte fungerat lika bra idag. Det som tidigare varit 98-99 har omvandlats till 95-96 landningspoäng. Tiderna däremot kvarstår, 9:55 till 9:57 i flygtid. På dagen är det relativt lätt att hitta termik och följa med blåsorna, men det börjar märkas att det drar ihop sig till final. Det har varit några krockar i luften, och det flygs lite mer på gränsen. Det uppstår en del småproblem lite här och var. Som det blir när tredje dagen infaller sig.....

 

När vädret är som enklast mellan kl 12.30 och 15 är det snabba starter. Lennart räknar till 2 och så kopplar han ur.

Det fungerar väldigt bra i laget. Jo Grini läser åt Lennart och ger all den hjälp som går att ge under flygpassen.

 

Första flygningen var ett äventyr i sig. Först provades en tunnare lina innan starten, men den drog norrmännen av utan problem så beslutet togs att fortsätta köra med 1.2 mm. Tre linor tas alltid ut vid start. Två stycken som används och en grövre, "vajer-linan", som är tänkt att ha som sista reserv. Nu blev det som så att vajer-linan kopplades på i farten istället, och den är 1.55 mm. Och det i en morgonflygning. Hur det gick?

En kanonhöjd! och sedan vunnen grupp och 1000 poäng.

 

I omgång 9 (tredje flygningen) togs ett taktiskt beslut att efter start gå åt vänster. De flesta andra valde att gå iväg rakt fram. Ensam kvar åt vänster blir Lennart, samtidigt som Jo håller koll på vad de övriga hamnar i för luft. Efter dryga 2 minuter är Lennart nere på en 4 meter, eller som det nämndes efteråt, -dubbla manshöjden. En liten blåsa uppstår och Lennart följer med 150 meter bort på låg höjd. Hamnar mot en buskridå och får ytterligare lite napp. Följer sedan med på under 10 meters höjd bakåt mot bergen och det börjar rycka lite mer i planet. Han följer med i ung. 4 minuter och när det är 3 minuter kvar har Lennart tillräckligt med höjd för att kunna ta sig tillbaka till landningsmärket.

Under denna flygning fanns det någon enstaka tidpunkt då Lennart inte trodde att han skulle klara det, så pass på gränsen var det.

 

En omgång av grundomgångarna återstår att flyga imorgon, och den är viktig för alla. Det går inte att flyga passivt utan det är små marginaler som gäller och det handlar om att fokuserad stå på tå under hela flygningen ända ner i myllan. Lennart startar i andra omgången. Arrangören har valt att ge samtliga en extra timmes "sovmorgon" så tävlingen börjar först klockan 10. Vilket innebär att termiken vid den tidpunkten börjat visa sig.

 

Som sagt, en omgång kvar, och Lennart är i allra högsta grad med i leken!

 

 

 

Torsdag, EM dag 4

Info från Lennart:

- Jag är i final !!

Jag fick re-flight i första flygningen (sista i grundomgångarna) pga

linkors i starten. Höjdlinkaget mosades och efter att ha tillbringat all

tillgänglig tid till att laga planet i pausen, tack till engelsmännen

som hjälpte till när det som bäst behövdes, fick jag ihop 993 poäng

i omflygningen (9:53 och 98 i landning). Jag var lite tidig i

landningen, men jag satsade på landningspoäng, och det gick

vägen.

Klockan 13 är det teammöte, sedan lite mat och vila.

Det är fortfarande väldigt varm här så det gäller att få i sig vätska.

Klockan 15 idag startar finalerna, för att sedan fortsätta imorgon.

..och nu börjar alla om på noll poäng....

 

Tillbaka från Teammötet:

- Det blir 3 finalflygningar idag.

 

Info från Lennart efter första finalomgången:

- 14:57,31 Landning: 98 (997,49 poäng) re-flight

 

Andra omgången:

14:56,21 Landning: 95 (993,09 poäng)

 

Tredje omgången:

14:57,72 Landning: 99 (998,70 poäng)

 

----------

Efter 3 finalflygningar, med en re-flight i första, är Lennart just nu på

en 8:e plats.

I andra omgången missades lite då det lyfte över landningsmärket (termik i banan) och landningspunkten passerades. Samtidigt för lång tid i linan, +2 sek.

I dagens sista flygning var det andra bullar då starten gick på en sekund. Bland de första. Efter 2 meters höjd, in med startklaffen och koppla ur! Till slut slagen endast av A. Hucaljuk som leder tävlingen.

 

 

              Norrmännen som hjälper Lennart i tävlingen.

 

Fredag, EM dag 5

Info från Lennart:

- Dagens första omgång: 14:53,43 Landning: 98

- Efter 4 omgångar ligger jag totalt på 4:e plats.

 

- Dagens andra omgång: 14:53,59 Landning: 100

- Jag ligger på tredje plats inför sista omgången.

 

- Dagens tredje och sista omgång: 14:57,06 Landning: 96

- Får se hur långt det räcker. Jag var först av i starten.

 

- En poäng från en tredjeplats... i slutresultatet.

 

                 Jo Grini och Lennart Arvidsson finaldagen

 

      Resultat

 

/Magnus Hedlund

 

Inloggning
SMFF-nr:
Lösenord: