Artiklar

Tyska mästerskapen F3K 2008

2008-08-07 15:48 av Stefan Hertz 


Årets upplaga är tillända och även detta års tävling slog rekord i antalet deltagare. Hela 112 st stod på startlinjen.

Man kan lugnt kalla denna tävling för inofficiellt VM i väntan på dom riktiga VM tävlingarna (som inte kommer att hålla samma höga nivå tack vare begränsningen på 3 deltagare per land).

 

I år så var vi 7 deltagare från Sverige: Thomas Johansson, Andreas Karlsson, Peter Jubel, Jonas Ekman, Mattias Hammarskiöld, Jonas Blomdahl samt jag själv, Stefan Wahlberg.

Så med fullpackad minibuss, så drog vi iväg på den långa resan till München.

 

Vi hade väl egentligen lite olika målsättningar allihop, men då många av oss varit med några gånger tidigare, så var naturligtvis målsättningen rejält hög och vi insåg också att möjligheterna för att många av oss skulle kunna ta oss vidare till finalerna, men naturligtvis så förstod vi också att det skulle bli hårt och jämnt i tävlingen.

Såhär med facit i handen så kan vi lugnt konstatera att det blev mycket hårdare i toppen än vad vi kunnat ana. För att ta sig vidare till finalen så fick man tappa maximalt 37 poäng av maximala 9000!

Det berodde på i huvudsak 2 orsaker:

1) Nivån har stigit ytterligare inför 2008 samt att många av deltagarna var dom bästa från sina respektive nationer.

2) Vädret var relativt lätt, dvs det krävdes nästan uteslutande fulla tider för att knipa 1000 poängarna i varje omgång.

 

Hur gick det då???

Peter var den som gick bäst i tävlingen och han låg med i toppen hela tiden, men tyvärr så missade han litet i sista omgången och hamnade utanför finalen på en 14:e plats.

 

Jonas B gick också bra hela tiden, men han låg precis utanför finalen egentligen hela tiden, men knep viktiga poäng i slutomgångarna och gled till slut lugnt vidare till finalen.

 

Mattias flög som vanligt bra, men hade lite småmissar i några omgångar och detta hade man inte råd med i år. 32:a plats blev det till slut.

 

Jonas E gjorde en bra tävling. Första gången ute på en stor F3K tävling är alltid lite tufft. Några småmissar i några omgångar gav en 34:e plats.

 

Stefan hade lite otur med en midair i omgång 5. Uppgiften var näst sista och sista och krocken skedde i den andra flygningen. Planet singlade ner i en skog utanför landningsområdet, så det blev bara 500 poäng i den omgången. Detta ihop med några småmissar gav en 44:e plats.

 

Thomas som också gjorde sin första större F3K tävling flög bra hela tiden och jag skulle vilja säga att han presterade över förväntan. 71:a plats i totallistan blev det samt plats i juniorfinalen.

 

Andreas gjorde också en ganska OK tävling, men lite småmissar och ofly gjorde att han hamnade på en 82:a plats. Detta kan låta dåligt, men med 83 % av maximalpoängen så får det anses som helt OK, samtidigt som ni förstår hur jämnt det var.

 

Vädret.

Vädret var intressant och omväxlande. På mornarna var det kavlugnt, fuktigt och hett. Under eftermiddagarna ökade vinden på. Fredag eftermiddag var det rejält blåsigt och många flög med modeller på upp till 400 g. Varmt var det hela tiden och termik fanns det också i princip hela tiden.
I södra europa så är dock termiken inte riktigt som här hemma i norr. Blåsorna är ganska svaga, men stora och detta innebär att man får flyga snålt och egentligen mer hålla sig i rätt område. Detta låter ganska lätt, men så är inte fallet speciellt då vi svenskar är mer vana med att kurva ordentligt i kraftigare stig. Detta ställde till en del problem för oss, men i det stora hela klarade vi av det bra.

 

Modeller.

2008 var året då det fanns en hel del relativt nya modeller varav dom flesta faktiskt går att köpa också.

Steigeisen är en ny modell som är utvecklat av Logo team. Modellen har en del intressanta lösningar med bla pilform och bred kropp.

 

Stobel är också en ny modell, som såg bra ut. Denna modell är av mer konventionellt snitt.

 

Prosal är den nya modellen från Claus Schnarrenberger och den flögs av några deltagare.

 

Twister är en ny modell från Holland som Alex Hoekstra tar designat. Även denna modell flög bra.

 

Även Ralph Mittelbach hade en ny modell (BASDSCHO) som är designad ihop med Frans Mueschler och Roland Börder. Ralph flög modellen med gott resultat.

 

Finalerna.

Det hela började med juniorfinalerna. Juniorerna är uppdelade i 2 olika nivåer i Tyskalnd med yngre och äldre juniorer. Dessa 2 flög ihop varav Thomas tillhörde den äldre gruppen.

Thomas flög med Mattias som läsare i finalen och dom gjorde finalerna riktigt bra och det var allt lite nervöst och småsvårt här och där samt att vinden hade ökat på en del vilket gjorde att dom med lättaste modeller hade svårt att komma hem från blåsorna av och till.

Även Thomas hade en utelandning i alla upp sist ner momentet, men ändå så räckte hans bra flygning till en 3:e plats i sin klass. Ett kanonresultat och med en Nemo som pris, så kan Thomas bara var helt nöjd med sin insats.

 

Efter att juniorerna flugit färdigt så var det dags för seniorfinalen.

Vinden hade ökat litet sen sista grundomgången och den var mellan 3-4 m/s skulle jag tippa.

Undertecknad var den som fick äran att vara läsare i finalen vilket känndes bra. Jonas var lugn inför starten på finalen.

Även om många har varit i en sån här situation förut, så kan jag lugnt säga att man allt har lite nerver inför finalen. Man vet att alla tittar samt att det är dom 12 bästa som man flyger emot.

Taktiken i finalen kan variera något mellan dom olika flygarna, en del kör en safe variant medans vissa chansar villt och drar iväg åt olika håll. En sådan  taktik kan innebära topp eller bottenplacering.

Jonas och jag bestämde oss för att köra samma taktik som i grundomgångarna, en lite passiv start dvs att inte ligga först i letandet efter luft utan man låter någon annan ligga före i spåret.

 

Första omgången 5X2.

Eftersom det ändå var lite blåsigt så kännde vi att det inte behövde satsas fullt ut i timingen i detta moment, utan vi mer eller mindre bestämde oss att flyga ut tiderna när det gick eftersom det känndes som om det lätt skulle kunna missas en tid.

Det visade sig att vädret var lite enklare än beräknat och alla piloter fyllde sina 5 tider mer eller mindre.
Jonas hade lite kort tid i 2:a eller 3:e flygningen, men tack vare vår taktik att flyga ut dom andra tiderna så blev poängen bra.

 

Andra omgången 1, 2, 3, 4.

Även detta moment handlar om att snabbt komma upp i luften efter varje kast, men det är klart det innebär ju också att man måste flyga sina tider:-)

I detta moment så skulle det visa sig att några gjorde sina första missar. Vädret var det samma so i första omgången, och det gällde att jobba på den luften man fick. Termiken var på plats och i vissa flygningar så drog det iväg ordentligt mednas i andra flygningar fick man gneta ordentligt.

Jonas gjorde ett kanonjobb i detta moment. Jag vill minnas att vi tog alla flygningar i ordning dvs 4, 2, 3 ,1.

Jag vill också minnas att vi fick gneta ordentligt i några moment, men efter flygninegn kände vi oss nöjda samt att vi hade gjort rätt val under flygningarna.

 

 

Tredje omgången alla upp.

Det som skiljer detta moment från dom övriga är att det är gemensam start dvs alla kastar på en given signal.

Nu blev ju inte detta någon speciell skillnad mot dom andra momenten eftersom dom flesta låg i fas med sina kast.

I alla upp så är det 3 kast som gäller med en maxtid på 3 minuter i varje.

I första och andra kasten så tror jag alla maxade. Vädret visade sig från sin bästa sida och blåsorna var ganska starka.

Sedan var det dags för sista kastet. Många av flygarna hade varit framme och känt på luften på vägen ner i andra flygningen och det känndes ungefär likadant som i dom 2 första kasten, men vår känsla var ändå att risken fanns att luften skulle vara borta innan vi hade hunnit upp igen.

Startsignalen gick och i princip alla tog blåsan ovanför oss. Jonas kurvade iväg rejält i denna blåsa och fick bra höjd. Jonas valde sen att avbryta ganska tidigt för att gå hemmåt i motvinden. Detta var ett klokt val, då luften på vägen hemåt var riktigt dålig och det vare denna luft som vi var lite oroliga för innan kastet.

Jonas kommer tillbaka in mot landningsområdet och träridån när det var ca 1 minut kvar och flyga. Höjden var inget att jubla för direkt och här måste jag nog erkänna att jag som tidtagare var lite nervös att inte detta skulle räcka till.

Jonas var dock lugn som en filbunke här och flög snyggt och prydligt ut sin tid. När vi precis landade så såg vi att det var några piloter som inte tog sig med i motvinden utan landade ute. Dom hade inte avbrutit sitt kurvande i tid.

Vi var nöjda med finalen. Vi hade flugit alla tider, med strulat lite i dom 2 första vid kasten, vilket gett lite poängavdrag.

Jonas själv trodde att flygningarna skulle räcka till 6-7 plats ungefär.

 

När vi kom in till laget så hade dom observerat att det var många av dom så låg bäst till efter dom 2 första omgångarna hade landat ute, så Mattias trodde att Jonas hade bra chans på pallen.

 

Så vid prisutdelningen så var det rejält spännande och jag tror inte det var någon som egentligen visste vem som vunnit.

När dom sedan ropade ut Jonas namn så känndes det riktigt härligt. Äntligen hade vi lyckats i en final i tyska mästerskapen ordentligt. Både Jonas, Mattias och Stefan har varit med i finaler tidigare med bra resultat, men vi har alltid missat pallen tidigare, men nu äntligen hade vi fått en fullträff !!!!

 

Vinnande koncept.

Vad var då det vinnande konceptet denna gång?

Jag skulle vilja sammanfatta det i följande punkter:

- En lugn och sansad inställning till finalen.

- Vi hade en taktik från början och vi körde efter den hela finalen.

- Vi kurvade iväg ordentligt i blåsorna när det gick, samtidigt som vi avbröt i rätt tid för att komma tillbaka till fältet.

- Jonas var lugn och överivrade sig inte i kritiska lägen.

 

Detaljresultat.

Totalresultat.

Lagresultat.

Fly-off Junior.

Fly-off senior.

 

Lite andra bilder och kommentarer.

Ännu mer.

 

Alla bilder från Mattias

 

Rapporter från mobilen

 

Text: Stefan Wahlberg

Bild: Mattias Hammarskiöld

Inloggning
SMFF-nr:
Lösenord: